Pytacie „Po co nam ronda skoro kierowcy nie znają przepisów?”. Sprawdź jak poprawnie pokonać rondo

  • 22 lip

    Rondo to od 1999 roku tylko i wyłącznie nazwa złożonej ze skrzyżowań zwykłych budowli drogowej i nic więcej. To peerelowscy mierni ale wierni twórcy poprzedniego Kodeksu drogowego z 1983 roku WYMYŚLILI SOBIE, wbrew prawu europejskiemu, że rondo to w całości jedno zwykłe skrzyżowanie, na dodatek, że to skrzyżowanie o ruchu okrężnym. RUCH OKRĘŻNY to organizacja ruchu o takiej właśnie międzynarodowej nazwie (TRAFFIC CIRCLE), a nie okrążanie wyspy środkowej ronda będące zmianą kierunku jazdy w lewo przy krawędzi wyspy z włączonym jeszcze przed wjazdem lewym kierunkowskazem. https://www.youtube.com/watch?v=PkirYe98tGg&list=PLIFOhj1zh2aDxvDB9i3oBDO1AorRV-COQ&index=8

Pytacie jak pokonać to skrzyżowanie. Policja odpowiada, ekspert radzi domalować pasy prowadzące

  • 17 lip

    https://krakow.tvp.pl/43305158/odc-753 . Zaproszony ekspert sam uczy bezprawia, tak jak i w innych WORD, gdyż tam praktyka jest od 20 lat oparta na starym, pisanym w stanie wojennym, Kodeksie z 1983 roku i nieuprawnionych, sprzecznych z prawem europejskim wymysłach Zbigniewa Drexlera, współtwórcy tego bubla prawnego. Na filmie Marek Dworak potwierdza błędne przekonanie internauty, że z prawego pasa można skręcić na prawy i środkowy pas ruchu, a z lewego na skrajny lewy. Idzie w swych wymysłach nawet dalej, by nie skręcać na środkowy w ogóle, gdyż może tam wjechać skręcający w prawo z lewego pasa ruchu. Otóż ON MA OBOWIĄZEK skręcić na pas środkowy, a skręcający z pasa prawego ma zakończyć manewr na prawym pasie drogi poprzecznej i wjechac ewentualnie na pas obok na zasadzie zmiany pasa ruchu.
    Przy skręcaniu z wielu pasów ruchu, co do zasady, każdy "pilnuje" swojego pasa ruchu, licząc pasy od strony skrętu. Tylko tak jest bezpiecznie i jednoznacznie w całej Europie. Zmienić to mogą jedynie linie prowadzące.

    1

DYSKUSJA: Czy rondo w Śródmieściu jest prawidłowo oznaczone?

  • 21 gru 2015

    Intencje znakujących są oczywiste i zrozumiałe, jednak z prawnego punktu widzenia znak ten nie powinien stać z tej strony wysepki. Znak stoi na jej narożniku i NAKAZUJE kierującemu przejazd z prawej strony znaku. Kontynuowanie jazdy dookoła wyspy wymusza łamanie prawa, gdyż kierujący przejeżdża z lewej strony tego znaku. Miejsce znaku C-9 to wysepka kanalizująca ruch od strony wlotu. Przy małych wyspach kanalizujących na "skrzyżowaniach o ruchu okrężnym" gdzie doskonale widać wlot ze znakami A-7 stawianie znaków C-9 od strony jezdni skrzyżowania jest niedopuszczalnym błędem. Przy dużych odległościach między wylotem i wlotem tej samej drogi co ma miejsce na skrzyżowaniach z wyspą centralną i pasami ruchu biegnącymi od wlotu do wylotu, które nie są w rozumieniu prawa "skrzyżowaniami o ruchu okrężnym" , na wlotach od strony jezdni skrzyżowania stawia się znaki B-2 "zakaz wjazdu", B-22 "zakaz skręcania w prawo" lub/i maluje strzałki kierunkowe na wprost.

Zachowanie kierowcy na rondzie!

  • 16 kwi 2015

    Wszystko co potrzebne do poruszania się na naszych drogach, także na skrzyżowaniach z wyspą lub w formie placu, jest, wbrew pseudo-ekspertom, opisane naszym prawem. Wystarczy zapomnieć o autorach poradników dla kierowców i ich bezmyślnych naśladowcach. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym to taki obiekt infrastruktury drogowej na którym ustawodawca znakami C-12 nakazał RUCH OKRĘŻNY (Roundabout, One-Way Rotary System, Traffic circle, Kreivekher, Rond-Poiut, itd), co oznacza, że na jego wlotach nie ma strzałek kierunkowych (kierunkowej segregacji ruchu), ruch na takim obiekcie odbywa się pasami ruchu biegnącymi jedynie okrężnie, czyli DOOKOŁA wyspy lub placu oraz wszystkie zjazdy to skręty w prawo. Teraz wystarczy wziąć do ręki ustawę Prawo o ruchu drogowym i jechać. Wjazd i jazda okrężna to kontynuacja dotychczasowej jazdy na wprost, gdyż jadąc okrężnie nie zmienia się kierunku jazdy, więc zgodnie z art. 16 ust. 4 ustawy PoRD należy jechać przy prawej krawędzi jezdni bez włączania kierunkowskazów. Wszystkie jazdy to skręty w prawo. Zmiana kierunku w prawo wymaga zbliżenia się do prawej krawędzi jezdni (art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy PoRD) i zasygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy (art. 22 ust. 5). Jeżeli jest więcej pasów niż jeden (zwykle dwa) to jedyne co się zmienia to możliwość poprawy przepustowości przez umożliwienie omijania i wyprzedzania innych kierujących (art. 22 ust. 4, art. 22 ust. 5 i art. 24 ust. 7 ustawy PoRD). Zjazd zawsze wg art. 22 ust. 2 pkt. 1 z uwzględnieniem art. 22 ust. 3 ustawy PoRD. Nie jest więc dopuszczone prawem skręcanie w prawo wprost z wewnętrznego pasa ruchu po ustąpieniu pierwszeństwa jadącemu okrężnie zewnętrznym pasem ruchu, gdyż , skręt nie jest zmianą pasa ruchu, a jadący zewnętrznym pasem ruchu nie nadjeżdża z prawej strony, gdyż jedzie równolegle, także okrężnie. Ideą takiej organizacji ruchu (rozwiązania komunikacyjnego) jest wyeliminowanie lewoskrętów i przecinania się kierunków ruchu (poza wjazdami). Znak A-7 na wlotach dotyczy pierwszeństwa jadącego okrężnie w stosunku do wjeżdżającego i dotyczy całej jezdni tylko w obrębie wjazdu. Na jezdni skrzyżowania z wyspa lub w formie placu o nakazanym ruchu okrężnym, pojazdy poruszają się równolegle biegnącymi pasami ruchu. I to wszystko na ten temat. W uzupełnieniu należy dodać, że na skrzyżowaniach z wyspą lub w formie placu na wlotach których są strzałki kierunkowe, pasy ruchu biegną na wprost do zjazdów (klasycznie, spiralnie, odśrodkowo, turbinowo), a także na tych które nie są oznaczone znakami C-12, należy poruszać się zgodnie z zapisami ustawy PoRD i ich kierunkowym oznakowaniem poziomym, pamiętając, że nie są to skrzyżowania o ruchu okrężnym w rozumieniu znaku C-12. Za sprawą okólnika (potrzebne źródło) Ministerstwa ds. Transportu z czasów PRL do dziś część z nich ma na wlotach nieuprawnione znaki C-12, które są na nich pozaustawowym-umownym substytutem znaku C-9. Zgodnie z przepisami znakami C-12 wolno znakować tylko takie obiekty (nie tylko typu rondo) na wlotach których nie ma segregacji kierunkowej a pasy ruchu biegną na nich jedynie okrężnie, pod warunkiem, że nie ma na nich jezdni przecinającej wyspę/plac. Prosto, łatwo i przyjemnie i co ważne, całkowicie zgodne z obowiązującą Polskę Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym i prawami krajowymi naszych bliskich i dalszych sąsiadów.

    2 8